KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Program WFOŚiGW

Utworzenie punktu dydaktycznego pn. „Zobacz, poczuj, dotknij przyrodę”

przy Przedszkolu Miejskim nr 173 w Łodzi.

 

   

 

Realizacja projektu

Projekt jest współfinansowany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.

Autorki programu:

  - mgr Iwona Ludwicka

  - mgr Agata Popławska

Koszt całkowity zadania 50 000,00 zł

Dotacja   45 000,00 zł

Wkład własny 5 000,00 zł

W ramach programu punktu dydaktycznego zaplanowane zostały w ogrodzie przedszkolnym następujące stacje:

Zielnik i ogród warzywny- utworzonych zostanie 6 zielników - tyle ile jest grup w przedszkolu - każda grupa odpowiedzialna będzie za swój zielnik. Pielęgnowanie  ziół przez dzieci pozwoli na poznanie różnych sposobów uprawy ziół. Wyhodowane zioła będą suszone i wykorzystywane jako przyprawy do przyrządzania codziennych posiłków.

W  istniejącym już na terenie ogrodu przedszkolnego warzywniaku, przedszkolaki będą siały warzywa oraz sadziły owoce. Działania te pozwolą na poznanie budowy hodowanych roślin i obserwację ich wzrostu. Własne zbiory dzieci będą wykorzystywały  do samodzielnego przygotowania soków, sałatek oraz surówek.

Altana - stacja samodzielnego eksplorowania - miejsce to wyposażone w stoły i ławki umożliwi  prowadzenie zajęć na świeżym powietrzu. Będzie to również miejsce służące do prowadzenia obserwacji, przeprowadzania doświadczeń a także do organizacji wystaw prac plastycznych o tematyce przyrodniczej.

Owady- stacja składająca się z tablicy edukacyjnej przedstawiającej cykl rozwojowy owadów oraz gry z pionkami w postaci owadów, która posłuży dzieciom do poznania kolejnych etapów rozwoju owadów. Dzięki grze strategicznej przedszkolaki będą mogły opisywać i porównywać wygląd owadów (kolor, skrzydła, odnóża, wielkość itp.).

Mieścić się tutaj będzie również rabatka roślin wabiących motyle. Posadzone zostaną w niej rośliny z grupy bylin: sasanka, żagwin, aster, rozchodnik okazały, krwawnik ogrodowy, jeżówka purpurowa, płomyk, oraz krzew budleje Dawida, które dzięki posiadanemu nektarowi sprawią, że motyle będą krążyły nad przedszkolnym ogrodem. Dzieci będą miały okazję obserwować zachowania motyli,  porównywać ich wielkość,  barwę a także chronić motyle. Rośliny zostaną tak dobrane, aby przez cały rok można było podziwiać piękne kwiaty i obserwować zmiany w ich rozwoju.

Ważne odkrycia - ścieżka bosych stóp składać się będzie z 7 odcinków wyłożonych: piaskiem, szyszkami, igłami, mchem, korą dekoracyjną, gałęziami  i kamykami.Poprzez bezpośredni kontakt z różnorodnym materiałem przyrodniczym, dzieci będą miały możliwość poznania namiastki lasu. Ścieżka będzie wykorzystywana do omawiania i odkrywania warstw lasu.

Królestwo zmysłów – skakanka liście W ramach tej stacji powstaną strefy pobudzające zmysł węchu - rośliny o intensywnym zapachu oraz pobudzające zmysł wzroku - rośliny o różnobarwnej kolorystyce. Posadzone zostaną tutaj byliny : tojeść kropkowana, smagliczka skalna, kocimiętka, bodziszek kantabryjski, żurawka drżączkowata, przywrotnik ostroklapowy, dzwonek karpacki, firletka smółka które tworzyć będą „szal kwiatowy otulający skakankę z liści”.

Dzieci skacząc po liściach będą rozkoszować się ich zapachem, podziwiać różnorodną kolorystyką oraz obserwować wzrost każdej z roślin posadzonej przy liściu. W naturalnym środowisku dzieci poznają podstawowe części roślin (korzeń, łodyga, liście, kwiaty), będą porównywać ich wysokość, kształty liści, pokrój, wielkość i barwę kwiatów i liści a także ich rozwój prowadząc okresowe obserwacje. Przedszkolaki będą uczyć się także jak chronić rośliny przed mrozem.

Labirynt - zakątek zmysłów i doświadczeń, który tworzyć będzie zasadzony bukszpan. Posłuży on przedszkolakom do obserwacji zachowania rośliny zimozielonej w różnych porach roku oraz będzie miejscem do poszukiwania ukrytych darów przyrody. Poruszanie się w labiryncie wpłynie na rozwijanie orientacji w terenie poprzez  zapamiętywanie szczegółów drogi oraz wpłynie na umiejętność korzystania z prostej mapy. Będzie to stanowiło wstęp do poruszania się po lesie oraz na różnorodnych szlakach.

Mandale - stworzone zostaną stanowiska do układania mandali - kompozycji z wykorzystaniem materiału przyrodniczego. Miejsce to pozwoli dzieciom tworzyć  własne prace opierając się na tym co naturalne i bliskie człowiekowi. Poprzez zmysł dotyku będą mogły porównywać strukturę materiału przyrodniczego.

Tunel – bluszcz pospolity. Stworzony z roślin pnących tunel posłuży dzieciom do prowadzenia obserwacji roślin pnących np. pną się do góry, łodyga ich jest elastyczna, liście zwracają się ku słońcu. Będą mogły również porównywać  liście i ich kolor w różnych porach roku.

Kompostownik W ogrodzie przedszkolnym zainstalowany zostanie kompostownik a umieszczane w nim odpady biodegradowalne zostaną zamienione na naturalny nawóz, który korzystnie wpłynie na rozwój warzyw w naszym ogródku. Podczas uprawy roślin zamierzamy  stosować wyłącznie naturalne nawozy. Kompostownik umożliwi pozyskanie wartościowego, bezpiecznego nawozu.

Mini las - stacja  w której  rosną drzewa i krzewy tj.  jodły, sosna, buk, kasztanowiec, dąb, forsycja w ramach ścieżki „ Od igiełki do listka”, która sfinansowana została ze środków Rady Osiedle Retkinia - Smulsko. Bliski kontakt z drzewem dostarcza wielu wrażeń wzrokowych, węchowych, dotykowych, a także słuchowych. W poznawaniu przez dzieci drzew pomocna jest istniejąca od kilku lat w ogrodzie przedszkolnym tablica edukacyjna „Szumi las” eksponująca sześć gatunków drzew z dwustronnymi planszami przedstawiającymi pokrój drzewa, jego liść i owoc, które przybliżą dzieciom świat przyrody, pozwolą poznać, i dotknąć materiał przyrodniczy.

Rozmieszczenie poszczególnych stacji zaplanowane zostało w taki sposób by optymalnie wykorzystać teren ogrodu przedszkolnego. Utworzenie punktu dydaktycznego w ogrodzie przedszkolnym ma służyć zarówno przedszkolakom i ich rodzinom w trakcie zabaw i zajęć jak również uczniom ze Szkoły Integracyjnej  nr 67 oraz dzieciom z Przedszkola Integracyjnego nr 214 i innych sąsiednich przedszkoli.

Wszelkie przeżycia w ogrodzie są nadrzędnym środkiem w odczuwaniu i przeżywaniu świata przyrody. Ogród przedszkolny to jeden z niezbędnych warunków wychowania  w przedszkolu. Może nie będzie miał tak wszechstronnego wpływu na kształtowanie osobowości dziecka jak przyroda w całej swej krasie rozmaitych kształtów, wielkości i barw naszych pól, łąk i lasów, niemniej jednak w znacznym stopniu spełni swe zadanie.

Podczas prac w ogrodzie przedszkolnym dzieci będą miały możliwość  poznawania, planowania, eksplorowania środowiska przyrodniczego co wpłynie na kształtowanie ich spostrzeżeń, wyobrażeń i procesów myślowych. Realizacja zajęć na terenie ogrodu zaszczepi w naszych dzieciach chęć lepszego poznania, rozumienia i poszanowania przyrody.

Utworzony punkt dydaktyczny stanie się dla naszych wychowanków „drzwiami” do świata przyrody, które będą zawsze otwarte do spotkań, przeżyć i doświadczeń z nią.