Innowacje
Od 01.09.2018 roku w naszym przedszkolu realizowany jest projekt edukacyjny „Przedszkolna podróż po krainie wartości” opracowany przez Agatę Popławską. Jest to kontynuacja działań w oparciu o wypracowane wspólnie przez dzieci, rodziców i pracowników przedszkola najważniejsze wartości uznane za fundament pracy placówki. Celem projektu jest zaszczepienie w każdym z naszych wychowanków zasad, którymi będą kierować się w życiu, po to, aby w przyszłości umieć kochać, szanować, pomagać i nie krzywdzić innych.
Rozpoczynając podróż po wartościach każdy przedszkolak otrzyma „Paszport", który będzie mu towarzyszył w trakcie zdobywania kolejnych umiejętności związanych z omawianą wartością. W myśl pedagogiki planu daltońskiego dzieci będą same dokonywały autorefleksji poprzez stworzenie lapbook’a – teczki swoich przemyśleń.
Od 01.09.2018 r. została rozpoczęta realizacja innowacji pedagogicznej (w grupie pomarańczowej) „Zobacz, jaki jestem samodzielny”, która została opracowana przez Elizę Piątkowską w oparciu o założenia pedagogiki planu daltońskiego. Jest to innowacja organizacyjno-metodyczna. Stanowi uzupełnienie realizowanej w przedszkolu innowacji Freblowskiej, jest zgodna z obowiązującą podstawą programową i koncepcją pracy przedszkola.
Podążając za naturalnymi predyspozycjami dziecka stwarzamy mu możliwość do podejmowania takich działań, które będą sprzyjały temu, aby przedszkolak stawał się coraz bardziej samodzielny, potrafił współpracować z innymi dziećmi, uczył się odpowiedzialności za podejmowane działania i rzeczy, z których korzysta.
W odniesieniu do założeń planu daltońskiego sala grupy jest systematycznie wyposażana w kolejne elementy mające na celu ułatwienie dzieciom organizacji i podejmowania działań samodzielnie. Przedszkolaki mają tablicę obecności, dyżurów, współpracy w parach, plan dnia z podziałem na kolory dni tygodnia, zegar ułatwiający zrozumienie upływu czasu oraz sygnalizator (praca samodzielna, w parach, w zespołach) i tygodniową tablicę zadań. Pracują w oparciu o instrukcje, które mobilizują przedszkolaki do wykazania własnej inicjatywy. Na regałach zostały umieszczone fotografie, które ułatwiają dzieciom utrzymywanie porządku
Od 01.03.2018 r. w przedszkolu realizowana jest innowacja pedagogiczna według koncepcji pedagogicznej Friedricha Froebla oraz programu wychowania przedszkolnego „Dar zabawy” autorstwa Ilony Ofis - Korowczyk i Agaty Popławskiej.
Jest to innowacja metodyczno – organizacyjno - programowa w myśl której dominującym materiałem rozwojowym w pracy z dzieckiem są tzw. „Dary zabawy”. Ich prostota i symbolika inspiruje do działania a tym samym wpływa na rozwój wyobraźni, języka, pamięci, pozwala na odtwarzanie własnych doświadczeń angażując przy tym emocje.
Praca z wykorzystaniem darów daje każdemu dziecku możliwość odkrywania i kształtowania swoich kompetencji oraz rozwijania indywidualnego potencjału. Na zajęciach wg założeń innowacji unika się schematu „wszyscy robią to samo, w tym samym czasie, w ten sam sposób”.
Proponowane w koncepcji rozwiązania organizacyjne sprzyjają rozwijaniu umiejętności współpracy w grupie, pełnienia odpowiedzialności za zadanie, słuchania siebie nawzajem i samodzielności.
Od 01.03.2017 r. w przedszkolu realizowana jest innowacja pedagogiczna pt. „Jestem Łodzianinem Polakiem i Europejczykiem” autorstwa Ilony Ofis ‑ Korowczyk i Iwony Ludwickiej.
Wymieniona innowacja w opinii Kuratorium Oświaty w Łodzi (pismo z dnia 23.01.2017 r. ŁKO.WNP.5361.4.2017.EOG) spełnia wymagania wynikające z § 4 ust.3 rozporządzenia MENiS z dnia 09 kwietnia 2002r. (Dz. U. Nr 56 poz. 506 z późn. zm.) w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki
Innowacja pedagogiczna „Jestem Łodzianinem, Polakiem i Europejczykiem” to innowacja metodyczna, która przewiduje wykorzystywanie metod aktywizujących ze szczególnym nastawieniem na metodę projektu. Zakłada współpracę z instytucjami, środowiskiem, ekspertami z różnych dziedzin oraz przewiduje organizowanie „wypraw edukacyjnych” do wybranych krajów europejskich z wykorzystaniem technik multimedialnych.