Innowacje
W roku szkolnym 2024/2025 w grupie niebieskiej prowadzona jest innowacja "Spółgłoski do przytulania". Innowacja opracowana została przez Beatę Jędraszczyk, na podstawie publikacji Spółgłoski do przytulania. Poznawanie liter przez zmysły, wrażenia i zabawę. Polega na nowatorskim wprowadzaniu 17 spółgłosek, których dziecko uczy się poprzez skojarzenia, zmysły, wrażenia oraz zabawę. Ćwiczenia wprowadzające każdą spółgłoskę oparte są na metodzie polisensorycznej, pozwalającej na głębsze, wielozmysłowe zaangażowanie ucznia w proces uczenia. Innowacja odpowiada na potrzeby dzieci uczących się w sposób wzrokowy, słuchowy i kinestetyczny. Ponadto podczas wprowadzania liter dodatkowo rozwijane są u dzieci umiejętności takie jak percepcja wzrokowa, słuchowa, pamięć wzrokowa i ruchowa, koordynacja wzrokowo – ruchowa i słuchowa, motoryka mała i orientacja przestrzenna. Uczenie się poprzez angażowanie wielu zmysłów przynosi trwalsze efekty oraz jest bardziej zajmujące.
,,LEGO świat” - projekt edukacyjny z elementami kodowania rozwijający kompetencje miękkie
Realizacja projektu została rozpoczęta we wrześniu 2023r. Popularne klocki w zależności od grupy wiekowej tradycyjne i seria Duplo wykorzystywane są podczas zajęć do rozwijania w głównej mierze kompetencji miękkich: komunikatywności, zdolności przywódczych, umiejętności współpracy w zespole, kreatywności, umiejętności radzenia sobie ze stresem. Dzieci wykonując przydzielone im zadanie doskonalą również motorykę małą, rozwijają kreatywność, podnoszą poczucie własnej wartości. Każde zajęcia podzielone są na etapy: prezentacja zadania, planowanie, działanie w zespołach, prezentacja, wspólna zabawa. W ramach ewaluacji poszczególnych spotkań powstają wytwory działań dzieci m.in. wystawa pojazdów, makieta miasta, nazywanie emocji prezentowanych przez stworzone postacie.
Od 1 października 2023 roku w grupie zielonej realizowana jest innowacja pedagogiczna "Przedszkolaki na tropie zwierząt’", która została opracowana przez Martynę Jońską.
Głównym celem innowacji jest rozbudzenie zainteresowań dzieci światem przyrody, rozwijanie empatii w stosunku do zwierząt oraz kształtowanie postawy troski o środowisko naturalne. Innowacja zakłada m.in. zorganizowanie w sali grupy ,,Bazy Tropiciela’’, realizację zajęć podczas których omawiane będą wybrane zwierzęta z poszczególnych kontynentów oraz warsztaty dzieci z żywymi zwierzątkami z ,,Odlotowych Pokazów’’. W ramach ewaluacji zaplanowano przeprowadzenie konkursu plastycznego dla dzieci z grupy zielonej pt. ,,Jestem Małym Tropicielem’’ oraz wystawę prac konkursowych.
W roku szkolnym 2023/2024 w gr. pomarańczowej realizowana jest innowacja w odniesieniu do kinezjologii edukacyjnej i myślenia wizualnego "4R - ruch, rytm, rysunek, rozwój" opracowana przez Elizę Piątkowską. Innowacja jest efektem działań podejmowanych w ubiegłym roku szkolnym w ramach realizacji projektu edukacyjnego "Rysuję i rozwijam się", w ramach którego dzieci wdrażane były do kreślenia prostych, schematycznych rysunków zgodnie z instrukcją nauczyciela, co w efekcie uświadamiało przedszkolakom, że potrafią narysować dużo więcej niż myśleli. Wpływało to równocześnie na rozwijanie motoryki małej w sposób przyjazny dziecku. Realizowana innowacja została poszerzona o działania, które bazując na naturalnych predyspozycjach dzieci i ich potrzebie ruchu ukierunkowują ten ruch na realizację działań zmierzających do wspierania wszechstronnego rozwoju dziecka wykorzystując przy tym rytmiczność i muzykę. Odpowiednio ukierunkowana aktywność fizyczna wpływa na koordynację zmysłów, sprzyja pobudzeniu pracy mózgu. Właściwie podjęte działania stymulujące mózg sprzyjają jego rozwojowi i aktywnemu zaangażowaniu w proces dydaktyczny.
W roku szkolnym 2023/2024 w grupie niebieskiej realizowana jest innowacja pedagogiczna „Uważność – moja supermoc”, która została opracowana przez Agnieszkę Kopacką w oparciu o założenia treningu uważności.
Jest to innowacja metodyczna, której nadrzędnymi celami są wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb i predyspozycji oraz kształtowanie umiejętności wdrażania w codzienną aktywność strategii ułatwiających panowanie nad emocjami. Innowacja „Uważność-moja supermoc” zakłada wykorzystanie m.in. takich elementów jak ćwiczenia oddechowe, bajki relaksacyjne czy dziecięce masażyki.
Od 1.09.2023 r. została rozpoczęta realizacja innowacji pedagogicznej (w grupie fioletowej) „Zdrowo, kolorowo, sportowo”, która została opracowana przez Magdalenę Sobolewską. Innowacja jest kontynuacją i jednocześnie rozszerzeniem projektu edukacyjnego realizowanego w grupie w roku poprzednim (2022/2023) „Kuchenny plac zabaw”.
„Zdrowo, kolorowo, sportowo” jest to innowacja metodyczno-programowa, której głównym celem jest propagowanie zdrowego stylu życia – wdrażanie do wybierania produktów korzystnych dla zdrowia, kształtowanie umiejętności utrzymania prawidłowej postawy ciała podczas różnych aktywności, wdrażanie do podejmowania systematycznej aktywności fizycznej. Innowacja zakłada m.in. podejmowanie aktywności fizycznej w różnych formach, spotkania z ekspertami, samodzielne przygotowywanie posiłków, udział w akcjach i projektach prozdrowotnych.
Od 01.09.2018 roku w naszym przedszkolu realizowany jest projekt edukacyjny „Przedszkolna podróż po krainie wartości” opracowany przez Agatę Popławską. Jest to kontynuacja działań w oparciu o wypracowane wspólnie przez dzieci, rodziców i pracowników przedszkola najważniejsze wartości uznane za fundament pracy placówki. Celem projektu jest zaszczepienie w każdym z naszych wychowanków zasad, którymi będą kierować się w życiu, po to, aby w przyszłości umieć kochać, szanować, pomagać i nie krzywdzić innych.
Rozpoczynając podróż po wartościach każdy przedszkolak otrzyma „Paszport", który będzie mu towarzyszył w trakcie zdobywania kolejnych umiejętności związanych z omawianą wartością. W myśl pedagogiki planu daltońskiego dzieci będą same dokonywały autorefleksji poprzez stworzenie lapbook’a – teczki swoich przemyśleń.
Od 01.09.2018 r. została rozpoczęta realizacja innowacji pedagogicznej (w grupie pomarańczowej) „Zobacz, jaki jestem samodzielny”, która została opracowana przez Elizę Piątkowską w oparciu o założenia pedagogiki planu daltońskiego. Jest to innowacja organizacyjno-metodyczna. Stanowi uzupełnienie realizowanej w przedszkolu innowacji Freblowskiej, jest zgodna z obowiązującą podstawą programową i koncepcją pracy przedszkola.
Podążając za naturalnymi predyspozycjami dziecka stwarzamy mu możliwość do podejmowania takich działań, które będą sprzyjały temu, aby przedszkolak stawał się coraz bardziej samodzielny, potrafił współpracować z innymi dziećmi, uczył się odpowiedzialności za podejmowane działania i rzeczy, z których korzysta.
W odniesieniu do założeń planu daltońskiego sala grupy jest systematycznie wyposażana w kolejne elementy mające na celu ułatwienie dzieciom organizacji i podejmowania działań samodzielnie. Przedszkolaki mają tablicę obecności, dyżurów, współpracy w parach, plan dnia z podziałem na kolory dni tygodnia, zegar ułatwiający zrozumienie upływu czasu oraz sygnalizator (praca samodzielna, w parach, w zespołach) i tygodniową tablicę zadań. Pracują w oparciu o instrukcje, które mobilizują przedszkolaki do wykazania własnej inicjatywy. Na regałach zostały umieszczone fotografie, które ułatwiają dzieciom utrzymywanie porządku
Od 01.03.2018 r. w przedszkolu realizowana jest innowacja pedagogiczna według koncepcji pedagogicznej Friedricha Froebla oraz programu wychowania przedszkolnego „Dar zabawy” autorstwa Ilony Ofis - Korowczyk i Agaty Popławskiej.
Jest to innowacja metodyczno – organizacyjno - programowa w myśl której dominującym materiałem rozwojowym w pracy z dzieckiem są tzw. „Dary zabawy”. Ich prostota i symbolika inspiruje do działania a tym samym wpływa na rozwój wyobraźni, języka, pamięci, pozwala na odtwarzanie własnych doświadczeń angażując przy tym emocje.
Praca z wykorzystaniem darów daje każdemu dziecku możliwość odkrywania i kształtowania swoich kompetencji oraz rozwijania indywidualnego potencjału. Na zajęciach wg założeń innowacji unika się schematu „wszyscy robią to samo, w tym samym czasie, w ten sam sposób”.
Proponowane w koncepcji rozwiązania organizacyjne sprzyjają rozwijaniu umiejętności współpracy w grupie, pełnienia odpowiedzialności za zadanie, słuchania siebie nawzajem i samodzielności.
Od 01.03.2017 r. w przedszkolu realizowana jest innowacja pedagogiczna pt. „Jestem Łodzianinem Polakiem i Europejczykiem” autorstwa Ilony Ofis ‑ Korowczyk i Iwony Ludwickiej.
Wymieniona innowacja w opinii Kuratorium Oświaty w Łodzi (pismo z dnia 23.01.2017 r. ŁKO.WNP.5361.4.2017.EOG) spełnia wymagania wynikające z § 4 ust.3 rozporządzenia MENiS z dnia 09 kwietnia 2002r. (Dz. U. Nr 56 poz. 506 z późn. zm.) w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki
Innowacja pedagogiczna „Jestem Łodzianinem, Polakiem i Europejczykiem” to innowacja metodyczna, która przewiduje wykorzystywanie metod aktywizujących ze szczególnym nastawieniem na metodę projektu. Zakłada współpracę z instytucjami, środowiskiem, ekspertami z różnych dziedzin oraz przewiduje organizowanie „wypraw edukacyjnych” do wybranych krajów europejskich z wykorzystaniem technik multimedialnych.